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Daniel Huebner

DH

Daniel R. Huebner is Assistant Professor of Sociology at the University of North Carolina Greensboro, United States. His research investigates the history of the social sciences and philosophy using tools from the sociology of knowledge. He has studied the connections between the disciplines of History and Sociology, the Progressive Movement, and the philosophy of American Pragmatism. In a recent investigation, he examines how marginalized authors related to American pragmatism have addressed issues of historical epistemology. He is the author of Becoming Mead: The Social Process of Academic Knowledge (University of Chicago Press, 2014) and co-editor with Hans Joas of Mind, Self, and Society: The Definitive Edition (University of Chicago Press, 2015) and The Timeliness of George Herbert Mead (University of Chicago Press, 2016).

Coordonnées

54 Bd Raspail 75006 Paris

drhuebne[at]uncg.edu

01 49 54 24 27

Page personnelle

Présentation

Daniel Huebner est un sociologue de la connaissance et historien de la philosophie et des sciences sociales. Il est l’un des meilleurs connaisseurs actuels de l’histoire du pragmatisme nord-américain, de ses connexions avec la sociologie et avec l’histoire comme disciplines et de ses relations avec le mouvement progressiste – une connaissance qu’il a développée de première main, dans les archives. Il est actuellement professeur de sociologie à l’University of North Carolina, Greensboro.

Il a écrit un livre, tiré de sa thèse (dirigée par Andrew Abbott et Hans Joas) : Huebner Daniel (2014), Becoming Mead: The Social Process of Academic Knowledge, Chicago, University of Chicago Press.

En parallèle, il a travaillé à l’édition définitive de Mind Self and Society de George Herbert Mead, parue en 2015 : Huebner Daniel & Hans Joas (eds.) (2015), Mind, Self, and Society: The Definitive Edition. By George H. Mead, Original editor Charles W. Morris, Chicago, University of Chicago Press. [press.uchicago.edu/ucp/books/book/chicago/M/bo20099389.html].

Et à une collection d’articles rassemblés à l’occasion du 150e anniversaire de la naissance de Mead: Joas Hans & Daniel Huebner (eds.) (2016). The Timeliness of George Herbert Mead, Chicago, University of Chicago Press. [press.uchicago.edu/ucp/books/book/chicago/T/bo24313111.html].
 

Conférences

1. Centre d’étude des mouvements sociaux / PRI Pragmatisme et sciences sociales/ Association Pragmata

Le mercredi 22 mai 2019, de 17h00 à 19h00, salle 7, au 105 Bd Raspail (M° St Placide/ Rennes/ Notre-Dame des Champs), Dan Huebner, Professeur à l’Université de Caroline du Nord à Greensboro et Directeur d’études invité à l’EHESS, auteur de Becoming Mead (The University of Chicago Press, 2014), donnera une conférence sur l’héritage de George Herbert Mead en sociologie et la naissance de ce qui est devenu l’“interactionnisme symbolique”:

“Mead’s Legacy in Sociology:
Faris, Morris, Blumer and the Manufacture of Symbolic Interactionism”

This lecture traces the ways in which G. H. Mead’s ideas were interpreted and popularized by his students and colleagues. Understanding this process is key to explaining how Mead became canonized as a founder of “Symbolic Interactionism” in sociology, despite never having taught a course in that discipline. Huebner shows how Ellsworth Faris was the gatekeeper to Mead’s ideas for University of Chicago sociology students, how Charles Morris constructed a body of materials attributed posthumously to Mead, and how Herbert Blumer claimed authority over the interpretation of Mead’s work in sociology.

Discutant: Daniel Cefaï.

 

2. Groupe de sociologie réflexive et pragmatique (séminaire Pragmatisme et conflictualité) / PRI Pragmatisme et sciences sociales / Centre d’étude des mouvements sociaux/ Association Pragmata

Le lundi 27 mai 2019, de 17h00 à 19h00, salle 8, au 105 Bd Raspail (M° St Placide/ Rennes/ Notre-Dame des Champs), Dan Huebner, Professeur à l’Université de Caroline du Nord à Greensboro et Directeur d’études invité à l’EHESS, auteur de Becoming Mead (Chicago, The University of Chicago Press, 2014), donnera une conférence sur la sociologie publique dans une perspective pragmatiste. Il évoquera les multiples engagements intellectuels, civiques et politiques de George H. Mead pendant l’ère progressiste :

“Mead as a Public Sociologist:
Lectures, Surveys, and Civic Action”

This lecture examines the public persona of George H. Mead, who was known more for his public reform efforts than for his scholarship during his own lifetime. Huebner draws from archival documentation to show how Mead made important interventions into American public education, juvenile justice reform, labor disputes, and social settlements. Acknowledging Mead’s interventions into public debates and his efforts to investigate social problems systematically is key to reinterpreting Mead’s scholarship. Many of Mead’s publications began as public speeches, and his work repeatedly draws from his public reform efforts to formulate his philosophy.

Discutants : Francis Chateauraynaud et Daniel Cefaï.

 

3. PRI Pragmatisme et sciences sociales / Laboratoire de démographie historique (Ladehis)/ Centre d’étude des mouvements sociaux / Association Pragmata

Le lundi 3 juin 2019, de 17h00 à 19h00, salle 13, au 105 Bd Raspail (M° St Placide/ Rennes/ Notre-Dame des Champs), Dan Huebner, Professeur à l’Université de Caroline du Nord à Greensboro et Directeur d’études invité à l’EHESS, auteur de Becoming Mead (The University of Chicago Press, 2014), donnera une conférence où il explicitera en quoi le pragmatisme inspire sa démarche de sociologue et d’histoire de la philosophie et des sciences sociales :

“How to Deal with Pragmatism as a Sociologist
and Historian of Philosophy and Social Sciences”

In this lecture, Huebner lays out his pragmatist approach to the socio-historical study of philosophy and the social sciences. In his view, classical American pragmatists provide a model of scientific inquiry that is rigorous, inspiring, self-reflective, and flexible. On the basis of this approach, pragmatists can study critically the social and historical nature of pragmatism, itself, as a philosophy and as an approach to the social sciences. Huebner identifies some of the principles that anchor his approach, and he proposes that such pragmatist inquiry holds out the promise of progress toward more democratically-inclusive, comprehensive, and pluralistic knowledge.

Discutants: Simona Cerutti et Daniel Cefaï.

Cette séance sera précédée, de 15h00 à 17h00, par un atelier de lecture portant sur le texte (à paraître en français dans la prochaine livraison de la revue Pragmata) :

“Historical Self-Reflection in Pragmatist Social Research”

This lecture outlines the efforts of early American pragmatists to investigate human history and shows how historical research was key to pragmatist understandings of knowledge and ethics. For pragmatists, the study of history is grounded in ongoing social processes that provoke problems in the present, and investigators have a responsibility to foster social reconstruction and self-reflection through their work. Huebner shows the importance of taking an inclusive view of pragmatism, including the work of W. E. B. Du Bois, Alain Locke, Jane Addams, and others, in order to provide a more comprehensive and ethically responsive approach to history.

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CNRS
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